
Франк Лойд Райт
„… Аз не само имам намерение да съм най-великият архитект, който някога е живял, но имам намерение да бъда най-великия архитект, който някога ще живее. Да, аз възнамерявам да съм най-великият архитект на всички времена.“
Франк Лойд Райт е считан за най-великия американски архитект и един от най-влиятелните архитекти на ХХ век. На 8.06.2017 година се навършиха 150 години от неговото рождение. След смъртта му през 1959 г. Американският институт на архитектите определя 17 от неговите сгради за шедьоври и културно наследство. Франк Лойд Райт е бил новатор и човек, изпреварил времето си. Той и неговите архитектурни произведения били противоречиви и вдъхновяващи едновременно. Франк Лойд Райт казва, че „Архитектът трябва да е пророк…пророк в истинския смисъл на думата…ако не може да види поне 10 години напред в бъдещето, не трябва да нарича себе си изобщо архитект.“.
Характерно за него е, че е черпил вдъхновение от различни епохи и култури и е вярвал, че за всеки човек има подходяща сграда – не се е ограничавал в един, единствен стил. „Трябва да има толкова стилове сгради, колкото хора и толкова разлики, колкото различни индивиди има. Човек, който има индивидуалност, има право на свое изразяване и на своя среда.“
Райт е баща на органичната архитектура и според него трябва да се проектира и строи не просто една сграда, но такава, която да бъде в пълна хармония с ландшафта и неразривна част от пейзажа. Или както казва самият Райт „една сграда трябва да изглежда така, като че ли расте лесно от само себе си и да е в хармония със заобикалящата я среда.“ Това е в основата на философията на бащата на „органичната архитектура“. Типичен негов почерк е, че при изпълнението на своите проекти той използва местни материали, характерни за дадената географската ширина.
Франк Лойд Райт създава прочутия „прериен стил“, който съчетава сгради с ниски покриви, надвиснали стрехи и комини в средата. Оттам архитектурните му предложения еволюират в създаването на стила „textile“, почерпан от архитектурата на маите и още по-изчистените линии. Франк Лойд Райт живее и твори известно време в Япония и течението „органичен стил“, което той създава, е повлияно главно от там.
Следващото негово професионално увлечение е създаването на стил „юсон“, произлизащ от един проект на Райт, в който трябвало да построи за клиентите си от средната класа нескъпи къщи, които нарича „юсоновски“ или „североамерикански“ – от съкращението U.S.O.N.A (Unites States of Nothern America). В този период Райт строи и нежилищни здания, сред които най-известна е бизнес сградата на компанията „Джонсън Уакс“ (1936 – 1939) в Расин, Уисконсин. В центъра на конструкцията е голяма работна зала с дървовидна колонада, която се разширява към върха. Дървовидната структура се повтаря и в сградата с лабораториите, отворена за ползване през 1950 година. Това е сграда на четиринадесет етажа, чиито помещения се групират около централно ядро – „ствол“, в който са асансьорните шахти, а етажите се разтварят от централния пилон като клоните на дърво и се редуват – квадратните етажни плочи образуват скелета на сградата, а между тях са вписани други кръгли плочи.
Райт прави и друго изключение като проектира още една емблематична за времето си многоетажна бизнес сграда – 19-етажният небостъргач Прайс Тауър (1952). Той е истинско революционно чудо за архитектурната и инженерната мисъл по това време. Франк Лойд Райт е един съвременен магьосник, който прави истински чудеса за нашия свят. Един човек с неизчерпаема енергия и идеи, един творец с много таланти.
